Stockfotózás 8 hónapja

Tavaly szeptemberben írtam egy beszámolót a stockfotós hobbyról, tapasztalataimról és észrevételekről. Azóta eltelt pár hónap és kezd körvonlazódni az egész biznisz lényege. Azóta szereztem kellemes és rossz tapasztalatokat is. Ezekről írnék, talán érdekel másokat is, illetve megosztok néhány személyesebb részletet $$ kapcsolatban (ez általában érdekli az embereket).

A stock fotók, stock fotózás már nagyon rég létezik, de igazából elérhetővé az amatőrök számára is, csak a 2000 utáni nagy netbummal vált. Ezek a fotók leginkább előre gyártott képek, amelyek felkerülnek ügynökségekhez és a vásárló azokat megveheti, gyorsabban és olcsóbban mintha rendelésre készülnének. Az intenet elterjedésével megszaporodtak a különböző ügynökségek és létrejött egy új ágazat is a microstock. Ez első sorban az amatőrök számára nyitott lehetőségeket. A klasszikus stockkal ellentétben, itt a képek felhasználása kevésbé kötött és nagyon olcsók, tulajdonképpen töredéke egy klasszikus stock fotónak. Az ötlet az lehetett, hogy ha a képeket olcsón adják, akkor valószínüleg sokan és sokat vásárolnak majd. A profi stockfotós közösség mindig ellenezte, egyrészt nem látta kifizetődőnek, majd mikor bebizonyosodott ennek az ellenkezője, akkor azzal vádolta, hogy csak a minőséget rombolják és elveszik a hivatásosok kenyerét. Ezzel kapcsolatban lehet vitázni, de tény, hogy megnövekedett a piac, nagy a kereslet, főleg online felhasználásra, és több száz dolláros díj egy 400*300as 72dpi-s képért nem valós.

Én jelenleg hat ügynökséghez töltöttem fel a képeim, van ahol alig, van ahol jobban fogynak. Ezekhez az ügynökségekhez előzetesen be kell jelentkezni, van ahol hamarabb megy a visszaigazolás, de van olyan is, ahol meg kell felelni egy minőségi kritériumnak. Mindenképp érdemes több helyen árusítani ugyanazokat a képeket, mert nem szükséges exkluzivitást adni egyik ügynökségnek sem, ezért több ügynökség egyenlő több eladás. A képek feltöltésére több módszer van, a legjobb az FTPn eresztüli tömbösített feltöltés, szinte minden FTP kliens jó, én pl. Total Commandert használok. Feltöltés után minden fotót címezni/kulcsszavazni stb... kell, viszont a legtöbb szerver ismeri az IPTC adatokat is, ezért elég egyszer beírni a fileba (hasonlóan az EXIFhez) és utána nem kell vesződni vele, én erre a célra az Irfanview-t használom.

A feltöltés és kulcsszavazás után általában 24-48 óra szükséges a képek elbírálásához, aztán újabb 24 óra amíg a szerver keresőmotorja indexeli és bekerül a nyilvános adatbázisba.

A képek ára, illetve a nekünk visszaosztott részesedés ügynökségenként változik, általában 0,20-20 dollárig terjedhet/kép. A kifizetések egy minimális küszöb elérése után kezdődnek, ebben az esetben sincs egy általános érték, 50-75-100 amerikai dollár szokott lenni.

Arra a kérdésre, hogy milyen fotókra van szükség, miket lehet feltölteni, nehéz válaszolni, de mindenképp van egy minőségi és felbontás küszöb, aztán számít a fotó témája is, van olyan, amit nem tartanak piacképesnek, vagy már túl sok van nekik belőle, azokat szintén elutasítják. A legkeresettebb képek a szép letisztult, izolált fotók. Kategóriák szerint leginkább az üzleti, család, party, egészség, természet, nyár, sport, absztrakt stb. mennek. Kiemelném a vektorokat, egyre nagyobb a kereslet irántuk, sok esetben az eladások száma meghaladja a fotókét. Viszont, amit nem szeretnek azok a zajos, sötét, bemozdult, nem kivehető téma stb... nem a művészetet keresik, hanem a „komersz” fotókat.

Mint korábban írtam kb. 8 hónapja töltöttem fel az első fotóm, először 3 ügynökséghez 10 képet, aztán vártam... Mivel csak egy esetében volt azonnali eladás ezért hanyagoltam a másik kettőt kb. 2 hónapig, ahogy ott is volt eladás, oda is elkezdtem tölteni. Aztán az év elején kipróbáltam újabb hármat, ezek közül egyen sikerült jobban eladni. Eddig kb. 150 fotóm van feltöltve, de ez is változó, van olyan ügynökség, ahová 140 és olyan is ahol csak 10 képem van.

Eladások/kereset alapján így néz ki a rangsor:


A legnagyobb galériám a Shutterstock-on van, itt megnézhető.

Ha valaki kedvet kap és kipóbálná, az alábbi linkekre kattintva regisztrálhat:
Shutterstock

iStockPhoto
Fotolia
BigStockPhoto
Dreamstime
Featurepics

További hasznos linkek:
stock fotós fórum az Indexen
részletes blog a stockfotós ügynökségekről
angol wikin
stock fotós közösségi oldal (angol)

aeduard

3 megjegyzés:

Unknown írta...

szia!

na végre reg-eltem én is, elsőként a fotoliára.

kérdésem: hogyan kerül kifizetésre az összeg, ez még nem világosult számomra :(

köszi a válaszod

aeduard írta...

szia!

Örvendek, h regisztráltál. A kifizetés az elég egyszerű...3 módon kérheted: csekken, moneybookers-el vagy paypal-al. A csekkel az a gond, h elég lassan érkezik meg és sok több bank elég szép kezelési költséget levesz. A paypal és a moneybookers hasonló, interneten kell csinálj egy fiókot, és ahhoz hozzá kell rendelni egy számlát. A pénzed a cég átküldi a a netes fiókra, te pedig onnan kell lekérjed a saját számlára. Mindekettőnek nagyon alacsonyak a kezelési költségei, viszont PayPal-t Romániában nem lehet még használni, ezért használom és a Moneybookerst.
Tehát, amikor elérted egy adott oldalon a minimális küszöböt akkor kéred, h utalják a pénzt. A fotolian nincs min. küszöb, de 50 dollár alatt nagyon nagy a kezelési költség, tehát érdemes megvárni azt.

Lenne nekem is egy kérésem: ha még nem regisztráltál más ügynökségekhez, megkérlek, hogy használd a reflinkjeimet, mert nekem egy kicsit segítesz vele, neked pedig nincs vesztenivalód.

Ha bármilyen kérdésed van, írhatsz nyugodtan.

Névtelen írta...

Szia Aeduard!

Gratulálok az oldaladhozhoz. Köszi, hogy kitetted a blogom linkjét. http://stockphoto.blog.hu/
Én is kitettem a te oldaladét! Az SS-en néztem a galériád és nagyon tetszik. Látom van vegyesen fotó, és vektor is. Bizony manapság a vektorok egyre jobban mennek. Ha érdekel itt van az én (helyesbítek, mert ezt ketten csináljuk) galériám is: http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=88538
Ha lehetne egy kérésem és van kedved, akkor a blogomon hozzászólhatnál, elmondhatnád a véleményedet, tapasztalataidat azokhoz az ügynökségekhez, amin fenn vagy.
Üdv és további sok sikert
Maxatee

Instagram