Pénzkeresési lehetőség fotósoknak - avagy mi az a "Microstock"

Írok néhány sort a microstock ügynökségekről, hátha valakinek megtetszik rajtam kívül és belevág. Én kb. 2-3 hete kezdtem komolyabban olvasni róluk, majd egy kis idő elteltével elhatároztam, hogy megpróbálkozok. Leírom eddigi tapasztalataimat, észrevételeimet, esetleg néhány tanácsot, tippet, amit eddig sikerült kihámoznom.
A microstock-ot magyarul én legegyszerűbben (nem hivatalos fordítás) ömlesztettnek fotóknak fordítanám. Tehát olyan fotók, amelyek nem megrendelésre készülnek, de eladhatóak. Ezeket ügynökségek gyűjtik, van közöttük egy csomó online is. Mivel nem megrendelésre készült fotók, ezért az áruk is elmarad azoktól, 0,25 dollártól pár dollárig fizetnek érte. Viszont míg a rendelésre készült képek csak egyszer adhatóak el, addig itt bármennyiszer, nincs felső határ szabva az eladások számának. Ugynevezett Royalty free licensszel kelnek el legtöbbször, erről majd később.
Az ügynökségek általában havonta fizetnek, de csak akkor, ha az eladások értéke meghalad egy meghatározott összeget, ez általában 75-100 USD. Természetesen, ezek az összegek összeadódnak, amennyiben átkerülnek egyik hónapról a másikra. Három általános fizetési módszer létezik: csekk, Pay Pal, Moneybookers. Ezekről túl sok részletet még nem tudok írni, mert még nem értem el akkora összeget amit már utalnak. A csekkel az a gond, hogy mivel legtöbb esetben amerikai, ezért elég körülményes a beváltása és nagy a kezelési költség is, a Pay Pal Romániaban nem működik, ezért ez felejtős, a Moneybookers tűnik jó választásnak, mert az hasonlít a Pay Palra és van itt is.
Milyen képeket lehet eladni? Először is, van egy minőségi kritérium minden ügynökségnél, a feltöltött képeket először ellenőrzik, majd ha minden rendben van velük, akkor felkerülnek az adatbázisukba. Van felbontás korlát is, ez általában 2 MPix körül kezdődik, de vannak olyan ügynökségek is, ahol 4 a minimum, de inkabb a 6-ot szeretik. Ezen kívül még van 1001 kritérium amiért visszadobhatják, de erről nem akarok itt írni, mert túl sok, esetleg a fórumomban megbeszélhetjük az érdeklődőkkel.
Továbbá fontos a kép témája is, vannak ügynökségek, amelyek eleve visszadobnak bizonyos témájú képeket, van ahol elveszik, de kevés az esély az eladásra. Mivel a vásárlók leginkább designerek, kiadványszerkesztők, stb... ezért ilyen tematikájú képekben érdemes gondolkodni inkább (nekem még nem igazán vannak), a túl művészi, meg az agyon "effektelt" kép szintén felejtős. Amire még nagyon kell figyelni az a szerzői jog, nem nagyon fogadnak el olyan képeket amlyeken márkák vagy hasonló feliratok vannak, illetve amennyiben személyt (modellt) fotózunk, és az felismerhető a képen, akkor kell az illető jóváhagyása a feltöltéshez.

Az én tapasztalataimról:
Jelenleg 3 ügynökségnél vagyok regisztrálva: Shutterstock, Fotolia, Dreamstime... természetesen sokkal több létezik, én kezdésből ezeket választottam a próbálkozáshoz. Ezek közül a Dreamstime-on (DT-nek rövidítve) 2 képem van csak online és 10 várakozik, mivel elég hosszú az elbírálási idő, viszont ahogy regisztrál a felhasználó rögtön töltheti is fel a képeket. Hasonló a Fotolia is, bár több képem van itt, eladásom még itt sem volt. Ez a két oldal "viszonylag" sokat fizet a képekért. A harmadik, a személyes kedvencem (és még sok más felhasználóé) a Shutterstock (SS-nek rövidítve). Ez az oldal fizeti a legkevesebbet a képek után, mindössze 25 centet és ide is a legnehezebb bejutni a három közül, mert itt úgy történik a jelentkezés, hogy fel kell tölteni 10 képet és ha abból 7 átmegy a rostán, akkor tag lesz a fotós, ha nem akkor egy bizonyos idő elteltével újra próbálkozhat. De valamiért itt látványosabb az eladás. Nekem ez a hetedik napom, hogy vannak fent fotóim, először 9 volt, ezekből minden nap adtam el min. 1-et, most feltöltöttem még 16-ot, tegnap előtt 5 képet adtam el, tegnap 7-et, gondolhatjátok mennyire örültem, nem azért mert ez annyira sok pénzt jelent, mivel jelenelg 18 képem van eladva, összesen 4,50 dollárért, hanem mert látom, hogy működik a dolog, látom, hogy mások milyen képekkel kaszálnak jól, és remélhetőleg előbb-utóbb és is el tudok adni akár napi 100-200 képet is.

Ezzel egyelőre zárom ezt a bejegyzést, ha valakit érdekel a dolog, megkérem a következő linkek segítségével regisztráljon, mert az segít nekem...
Shutterstock: katt
Dreamstime: katt
Fotolia: katt

Ha további kérdés van, akkor megbeszélhetjük a fórumban, ott találtok egyéb linkeket is.

aeduard

Nincsenek megjegyzések:

Instagram